Under denna regeringsperiod satsas det 80 miljoner på Kustbanan. Det är viktiga satsningar för att förbättra kapaciteten. Ytterligare endast cirka 100 miljoner euro skulle behövas för att förbättra driftsäkerheten. Kustbanan är en livsnerv för Västnyland. Men det är inte endast därför jag har så lätt att tala mig varm för Kustbanan. Satsningar och utveckling av Kustbanan är också en kostnadseffektiv och hållbar investering. Skattemedel ska alltid användas effektivt och för mig är det därmed alldeles oförståeligt att det ens ännu kan diskuteras om förverkligande av Västbanan, alltså det tidigare felaktigt benämnda entimmeståget, i sin helhet!
Nyligen fattade Raseborgs stadsstyrelse beslut om att anföra besvär hos Helsingfors förvaltningsdomstol över Transport- och kommunikationsverkets godkännande av utredningsplanen för den del det handlar om banavsnittet Esbo-Salo, alltså en väsentlig del av den så kallade Västbanan.
Det borde vara alldeles självklart att ordentliga konsekvensbedömningar görs gällande de kommuner som befinner sig längs med den existerande banan innan en sådan utredningsplan godkänns. Det som nu inte beaktats i tillräckligt hög grad är hur banavsnittet skulle påverka Raseborg och Västra Nylands kustregion.
Det står alldeles klart att banavsnittet skulle ha negativa konsekvenser för Raseborg, våra invånare och vårt näringsliv. Om banavsnittet mellan Esbo och Salo byggs skulle det i värsta fall både betyda att den snabba persontågtrafiken på Kustbanan försvinner och att vägtrafiksäkerheten försämras då ingen motorväg når Raseborg, i motsats till Lojo och Vichtis. Detta får verkligen inte förbises! Beslutet behöver förkastas och ärendet behandlas på nytt!
Elektrifieringen av Hangö-Hyvingebanan ger nya möjligheter som bör nyttjas. Planerna på banavsnittet mellan Lojo och Salo bör skrotas och i stället kunde befintligt bannät nyttjas maximalt, miljön besparas och Lojo kunde anslutas till både Kustbanan och stambanan.
Under den senaste tiden verkar det i flera delägarkommuner pågå en diskussion om projektet. Jag hoppas verkligen delägarna i projektet – finska staten, Åbo, Esbo, Salo, Lojo, Vichtis och Kyrkslätt – vågar vara öppna för att tänka om. Nu är det hög tid på att använda skattepengar förnuftigt, tänka på miljön och möjliggöra livskraft runtom i Nyland.